
Iedereen heeft recht op een veilige en integere werkplek
Al jaren ben ik geïnteresseerd in het thema ongewenst gedrag en hoe daarmee om te gaan. Sinds 2008 train ik Crucial Conversations: Het voeren van lastige gesprekken. Zeker als het over ongewenst gedrag gaat, zowel als het je overkomt en/of als je het ziet, is aanspreken, uitspreken en afspreken in onveilige situaties extra moeilijk en tegelijkertijd cruciaal. Vervolgens gaat het ook om verantwoordelijkheid nemen als jouw gedrag als ongewenst is ervaren.
Iedereen kan bijdragen aan een veilige aanspreekcultuur
Net als de meeste organisaties, vind ik veiligheid enorm belangrijk. In mijn trainingen leren deelnemers de vaardigheden voor het creëren van een veilige aanspreekcultuur. Omdat dit zo bij mij hoort èn of misschien wel doordat ik onveilige situaties ken, wil ik bijdragen aan een veilige omgeving waarin iedereen zich kan uiten, respectvol is en zich gerespecteerd voelt.
Psychosociale Arbeidsbelasting
Organisaties zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting, ofwel tegen de stress die ontstaat als reactie op ongewenst gedrag en een te hoge werkdruk. De gevolgen brengen grote kosten teweeg voor de werknemers (fysieke en mentale gezondheid), voor de onderneming en de gemeenschap in het algemeen.
De kracht van een organisatie is de mens
De kracht van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. De integriteit, de omgang, de communicatie en de wijze van leidinggeven zijn essentieel voor het realiseren van een gezond en productief werkklimaat. Het opstellen en uitvoeren van een beleid waarin iedereen veilig kan werken is verplicht. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn. Een vertrouwenspersoon verlaagt de drempel voor werknemers om problemen aan te kaarten. Dat draagt bij aan een goede werksfeer en zo kunnen organisaties mensen duurzaam inzetbaar houden.
Rollen Vertrouwenspersoon
Als vertrouwenspersoon ben ik er voor meldingen omtrent ongewenste omgangsvormen èn integriteit. Bij meldingen over ongewenste omgangsvormen heeft de melder zelf last van ongewenst gedrag. Bij meldingen over integriteit gaat het over zaken die schade doen aan de organisatie of de maatschappij. Voor beide zaken is het van belang dat de melder veilig en in vertrouwen zijn/haar verhaal kan doen, waarbij de vertrouwenspersoon er voor de melder is en deze zal begeleiden in de te nemen stappen. Naast de rol van opvang melder, waar ook meedenken over oplossingen en begeleiding en doorverwijzing hoort, hoort ook de signalerende, adviserende rol en informerende rol bij de hoofdtaken van de vertrouwenspersoon. Hoe is bijvoorbeeld het beleid met betrekking tot de pyschosociale arbeidsbelasting binnen uw organisatie geregeld?
In 2024 heb ik de geaccrediteerde basisopleiding Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en Integriteit afgerond, en ben ik aangesloten als LVV register vertrouwenspersoon bij de LVV, de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen. Daarnaast werk ik samen met Uw Samenwerkende Vertrouwenspersonen.
Graag ga ik in gesprek om uw organisatie te ondersteunen in een veilig, gezond en productief werkklimaat.
